Wednesday, September 5, 2007

PAS JELEBU LAWAT MDJ

10/7/07 Kuala Klawang : PAS KAWASAN JELEBU LAWAT MAJLIS DAERAH JELEBU

Pada hari Selasa 10hb Julai lebih kurang jam 11 pagi, PAS Kawasan Jelebu yang diketuai oleh YDP Cikgu Jaaman telah mengadakan pertemuan dengan Pegawai Daerah Jelebu di pejabat beliau. AJK PAS Kawasan yang turut hadir dalam perjumpaan tersebut adalah Tuan Hj Zainuddin (Naib YDP), Tuan Hj Hassan (Bendahari), Saudara Nor Anif (Penolong SU) dan Tuan Hj Jamlus (Ketua Penerangan). Dalam pertemuan tersebut PAS Kawasan Jelebu telah menuntut supaya MDJ memulangkan semula bendera-bendera PAS yang telah diturunkan dan dirampas oleh pihak MDJ. PAS Kawasan Jelebu juga telah menyatakan bantahan dan kekesalan mereka atas sikap MDJ yang berat sebelah dan menafikan hak PAS untuk menaikkan bendera parti sewaktu mengadakan sambutan program parti.

Menurut Cikgu Jaaman program UMNO Jelebu terutamanya program Dato’ Rais kadangkala bendera dan banner UMNO telah dinaikkan 1 minggu sebelum program dan kadangkala tidak diturunkan sehinggalah datang program yang lain pula. Beliau mempersoalkan adakah UMNO Jelebu memohon permit dari MDJ untuk menaikkan bendera dan banner tersebut. Berbeza dengan PAS kata beliau permohonan permit oleh PAS Jelebu untuk menaikkan banner dan bendera telah dinafikan oleh pihak MDJ walhal PAS adalah satu parti yang berdaftar. PAS merupakan parti pembangkang yang terkuat di Parlimen Malaysia dan juga Parti Islam yang terbesar dan teramai ahli nya di Malaysia. Mana mungkin sebuah parti yang besar dan ramai ahlinya seperti PAS membuat satu program secara senyap-senyap tanpa memaklumkan kepada ahli dan tanpa membuat satu sambutan yang baik bersesuaian dengan program atau kedudukan PAS di Malaysia. Itu lah sebabnya dalam setiap program PAS banner, poster dan bendera dinaikkan untuk memaklumkan kepada ahli-ahli terutamanya dan orangramai tentang program yang diadakan, kata beliau. Cikgu Jaaman juga berharap MDJ tidak menjalankan kerja-kerjanya atas arahan dan tekanan dari pihak tertentu,terutamanya tangan-tangan ahli politik UMNO yang kadangkala bersifat kebudak-budakan dan tidak rasional dalam tindak tanduk mereka. MDJ harus menjalankan kerja mereka dengan adil dan bebas dari cengkaman politik , katanya. PAS Kawasan Jelebu akan terus menaikkan banner, poster dan bendera parti dalam setiap program PAS dikawasan Jelebu selepas ini di samping memohon permit dari pihak MDJ. Ini bukti bahawa PAS adalah satu parti yang menurut undang-undang di Malaysia ini. Kita bukan nak lawan undang-undang kata Cikgu Jaaman, kita cuma mempertahankan hak kita sebagai sebuah parti yang berdaftar. Malaysia adalah satu Negara Demokrasi oleh itu setiap individu atau pertubuhan mempunyai hak-hak mereka yang diakui oleh undang-undang berpelembagaan di Malaysia ini, kata beliau.

Menurut Saudara Nor Anif pula banner Pesta Mengemping yang diadakan di Kampung Gagu pada 6 Julai yang lalu, yang telah dirasmikan oleh Dato’ Rais Yatim sehingga hari ini pun tidak diturunkan oleh pihak Majlis Daerah. Begitu juga dengan bendera UMNO yang dinaikkan diseluruh Pekan Kuala Klawang sewaktu kedatangan Menteri Belia Dato’ Azalina juga tidak diturunkan oleh pihak Majlis. Lain pula hal nya apabila PAS menaikkan bendera untuk sesuatu program ramai pihak yang membuka mata dan menunding jari kononnya tak boleh lah dan tak ada permitlah, kata beliau. Di manakah keadilan untuk sebuah Negara Malaysia yang dikatakan mengamalkan sistem Demokrasi BerParlimen dan baru-baru ini pula Dato’ Najib pula heboh mengakui bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Islam walaupun tidak menjalankan undang-undang Islam. Menurut Saudara Anif lagi ini semua menunjukkan sikap hipokrit dan munafik pemimpin Negara terutamanya pemimpin UMNO dalam menjalankan amanah yang diberikan oleh rakyat. Demokrasi di Malaysia telah hancur dengan sikap pemimpin seperti ini dan sudah sewajarnya lah rakyat memberikan undi kepada PAS dan Pakatan Alternatif dalam pilihanraya yang akan datang untuk menyelamatkan Demokrasi di Malaysia dan mengembalikan hak rakyat kepada rakyat, kata beliau dengan penuh bersemangat.