Tuesday, March 18, 2008

MEDIA MUSUH NO 1 NEGARA

Melihat kepada peranan media tentang apa yang berlaku di Perak, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang apabila kerajaan BN ditukar kepada kerajaan Barisan Rakyat yang dipelopori oleh PAS, DAP dan PKR yang mana menunjukkan seperti kononnya ada orang Melayu sudah mula menyesal mengundi DAP, begitu juga dengan orang Cina yang menyesal mengundi PAS. Media-media ini sengaja menjadi ejen UMNO/BN untuk melaga-lagakan kaum-kaum ini yang sebenarnya hidup harmoni dan bekerjasama. Tujuan media ini adalah untuk menunjukkan bahawa hanya UMNO/BN sahaja yang boleh membawa keharmonian dan kemajuan di Malaysia ini. Begitu lah dahsyatnya dakyah-dakyah yang jahat yang cuba ditanam oleh UMNO/BN kepada rakyat Malaysia ini.

Itulah masalahnya apabila rakyat Malaysia sudah terlalu biasa dengan sistem Barisan Nasional (BN) yang sebenarnya adalah sesuatu yang tidak normal dalam amalan demokrasi. Dalam perhatian rakyat kepada apa yang berlaku di Perak, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang, orang lupa tentang masalah yang dihadapi oleh BN untuk membentuk kerajaan di Perlis dan di Terengganu, walaupun mereka tidak perlu menubuhkan kerajaan campuran. BN menghadapi banyak masalah, cuma ia berlaku secara tertutup dan tidak digembar gemburkan oleh media. Di Perlis Menteri Besar yang baru dilantik menggantikan Shahidan Kassim, walaupun Pak Lah di katakan telah bersetuju memilih semula Shahidan Kassim sebagai MB. Apa sebab Shahidan ditolak oleh Raja Perlis? Hanya Raja Perlis dan rakyat Perlis sahaja yang lebih arif tentang jawapannya. Siapa bakal MB di Terengganu? Masih menjadi persoalan yang besar kepada rakyat Terengganu dan Malaysia seluruhnya. Mengapa pihak media diam dalam hal ini semua dan tidak cuba mengorek-ngorek rahsia yang belum terjawab?

Sebaliknya apa yang berlaku di antara DAP, PAS dan PKR diketahui umum dan secara terbuka. Tambahan pula media yang dikuasai oleh BN mengambil kesempatan untuk memburuk-burukkan parti-parti dalam Barisan Rakyat dengan tujuan yang penuh dengan hasad dengki dan busuk hati atas arahan BN kononnya untuk menjaja kelemahan PAS, PKR dan DAP. Sedangkan apa yang dihadapi oleh PAS, DAP dan PKR ketika menubuhkan kerajaan campuran adalah suatu perkara biasa yang berlaku di negara-negara di seluruh dunia selepas menghadapi pilihanraya. Tidak ada rahsia dalam pakatan Barisan Rakyat ini untuk memilih bakal MB dan alhamdulillah semuanya telah selesai. Sebagai contohnya kita lihat aje penubuhan kerajaan campuran di Pakistan baru-baru ini.

Penubuhan kerajaan campuran merupakan dinamika poilitik demokrasi yang normal. Sementara sistem BN dengan parti-partinya tunduk di bawah UMNO adalah suatu yang tidak normal, dan akhirnya mendatangkan kebekuan dalam politik di negara ini.

Justeru apa yang berlaku di Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor adalah sesuatu yang sihat. Perbahasan terbuka mengenai kehendak parti-parti yang terlibat dan akhirnya dapat mencapai satu kesepakatan yng jitu untuk menubuhkan kerajaan Barisan Rakyat di negeri masing-masing. Ia bukan suatu yang tidak stabil, tetapi merupakan sebahagian daripada proses amalan demokrasi. Malah ia lebih baik berlaku sekarang, sebagai suatu latihan dan pelajaran bagi parti-parti Barisan Rakyat dalam persediaan untuk menubuhkan kerajaan persekutuan jika rakyat memerlukannya pada suatu hari kelak.

Ketinggalan zaman

Sistem BN sudah ketinggalan zaman dan tidak menepati aspirasi rakyat. Pada mulanya ia dibentuk sebagai kerajaan campuran Perikatan-Pas. Kemudian ia diperluaskan menjadi Perikatan-Gerakan-PPP. Akhirnya ditubuhkan BN yang muncul dalam bentuk UMNO sebagai parti dominan.

Sedangkan dalam kerajaan campuran, tidak ada parti yang dominan. PAS, DAP dan PKR adalah setaraf. Kekuatan mereka hanya bergantung kepada bilangan kerusi yang diperolehi. Sebagai kerajaan-kerajaan baru di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor sudah tentu akan berlaku pelbagai kesilapan. Tetapi pengundi tidak harus menyesal kerana pilihan raya umum ke-12 membuka lembaran baru kepada cara berpolitik yang lebih demokratik dan adil. Tidak ada patah balik. Walaupun mungkin BN boleh memperbaiki diri dan memenangi semula beberapa kerusi yang ia terlepas, tetapi rakyat negara ini tidak wajar pandang ke belakang. Sesungguhnya BN sudah bobrok dan perlu diganti untuk dirawat. Ia mesti menyesuaikan dengan iklim baru politik Malaysia yang mahukan ketelusan dan keadilan sejagat.

Seperti di Indonesia, Golkar yang pada zaman Suharto yang menguasai negara itu perlu menyesuaikan diri dengan zaman reformasi sekarang ini, di mana politik Indonesia sekarang ini adalah terbuka, telus dan adil.Pengalaman ini juga berlaku di Taiwan , Jepun, malah di Rusia. Di Taiwan, Kuomintang menyesuaikan diri dan kini mampu mencabar Parti Progresif Demokratik (DPP) yang memerintah. Begitu juga dengan Parti Liberal Demokratik (LDP) di Jepun dan Parti Komunis Rusia yang menguasai parlimen tetapi gagal menjadi presiden.

Umno dan BN mungkin tidak akan pupus jika mereka berubah mengikut permintaan zaman. Senario politik Malaysia yang telah berubah memerlukan perubahan pada tiap-tiap parti politik di Malaysia. Parti yang dapat berubah dan menyesuaikan diri dengan perubahan zaman akan menjadi pilihan pengundi dalam PRU-13 nanti. Mungkin UMNO/BN akan memakan masa yang lebih lama dalam perjalanan membuat perubahan tersebut, ini kerana sikap pemimpin atasan mereka yang sombong dan tidak mahu mengetahui aspirasi rakyat dan aspirasi ahli dalaman UMNO itu sendiri. Sebagai parti yang telah 50 tahun memerintah Malaysia ini sudah sampai masanya UMNO/BN mengundur diri jika tidak mampu berubah mengikut hasrat dan aspirasi perubahan rakyat.

Akan sampai masanya, PKR, PAS dan DAP menubuhkan kerajaan persekutuan setelah menang majoriti dalam Parlimen di negara ini. Pada masa itu, pengalaman di Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor amat berguna dalam usaha untuk menubuhkan kerajaan campuran.

Kekuatan tersendiri

PKR, PAS dan DAP sebagai parti berasingan mempunyai kekuatan sendiri berbanding dengan BN yang tergabung dalam parti-parti komponen nya.. Apa yang menjadi kemarahan orang Cina kepada MCA dan Gerakan adalah kelemahan mereka ketika berdepan dengan Umno. Perkara itu tidak akan berlaku dalam kerajaan Barisan Rakyat. Ini kerana DAP adalah setaraf dengan PKR dan PAS. Mereka boleh menyuarakan aspirasi kaum Cina tanpa bimbang diperlekehkan. Begitu juga PKR boleh menyuarakan hasrat semua kaum di Malaysia dan juga PAS yang boleh menyatakan pandangan orang Islam di Malaysia tanpa mengira kaum. Penyatuan ini lah yang akan membina satu kekuatan yang baru untuk Malaysia.

Ketika PAS berada dalam BN, ia hanya mampu memiliki Menteri Besar di Kelantan. Tetapi dalam kerajaan campuran PAS-DAP-PKR, bukan saja PAS berpeluang menjadi Menteri Besar di Kelantan dan Kedah, tetapi juga di Perak. Justeru pada masa akan datang, parti kecil juga berpeluang menerajui pucuk pimpinan mana-mana negeri, mengikut kesesuaian politik semasa.

Selain itu setiap parti, PAS, DAP dan PKR tidak berasaskan kaum walaupun PAS adalah parti satu agama, sementara DAP pula keahilannya adalah dominan Cina.Tetapi seseorang Cina Islam boleh menyertai PAS, sementara seorang Melayu boleh menyertai DAP. Ini menunjukkan setiap parti tidak terikat kepada sesuatu kaum sahaja. Tidak seperti BN, hanya Gerakan dan PPP sahaja parti yang berbilang kaum.

Banyak pengulas yang menekankan perbezaan ideologi antara DAP dan PAS, sambil menggambarkan bahawa DAP dan PKR tidak mempunyai perbezaan ideologi. Tetapi jika diteliti perjuangan ketiga-tiga parti mereka mempunyai lebih banyak persamaan daripada perbezaan. Perjuangan menentang rasuah, kronisma, nepotisma, persamaan antara kaum, membela orang terpinggir adalah serupa dan menjadi tonggak perjuangan. Perkara ini tidak begitu dilaungkan oleh BN kerana mereka tidak berupaya melakukannya.

Tidak wajar menyesal

Dalam hal ini, pengundi tidak wajar menyesal mengundi PAS-DAP-PKR kerana perjuangannya adalah jauh lebih bersih daripada BN. Sebaliknya pengundi-pengundi BN lah yang perlu menyesal. Ini kerana tindak-tanduk BN selepas pilihan raya melihatkan mereka sombong, pendendam dan enggan berubah. Mereka mencari sebab kekalahan atas perkara-perkara kaedah seperti soal strategi dan calon. Sedangkan apa yang menimpa BN ialah kelemahan asas perjuangannya, pentadbiran dan penyelewengan secara berleluasa yang telah mereka lakukan di Malaysia ini.

Selama ini BN mampu menang adalah kerana kekuatan jentera kerajaan yang mereka gunakan dan strategi pilihanraya yang berat sebelah dan memenangkan BN. Mereka (BN) tidak menang di atas sebab-sebab asas perjuangan yang mereka bawa. Tetapi kemenangan mereka lebih disebabkan oleh pengundi hantu yang mereka masukkan dan juga atas sebab sogokan wang ringgit yang mereka berikan kepada pengundi-pengundi terutamanya pengundi Melayu.

Dr. Mahathir Mohamad menyalahkan Abdullah Ahmad Badawi kerana kekalahan BN ini, tetapi jika diteliti tentang apa yang dialami oleh BN dalam pilihan raya umum ke-12 ini, ia merupakan lanjutan kepada kesilapan Dr Mahathir. Orang kata dua kesilapan Dr Mahathir yang utama ialah pemecatan Dato’ Sri Anwar Ibrahim dan pelantikan Abdullah Ahmad Badawi sebagai PM Malaysia.

Tetapi hakikatnya kesilapan Dr Mahathir ialah kegagalan untuk berubah dan melakukan reformasi. Beliaulah yang mengecilkan ruang demokrasi bukan saja dalam negara tetapi dalam Umno. Pemilihan parti ditangguhkan hingga Umno tidak dapat memperoleh pemimpin yang baik. Amalan serupa itu dituruti oleh Abdullah, maka calon yang diletakkan oleh BN dalam pilihan raya umum ke-12 itu merupakan hasilnya.

Disunting dan dikemaskinikan dari email alumni@smtt.

7 comments:

Anonymous said...

Correct! Correct! Correct!

Anonymous said...

sama sperti BN utk BA bercerita tentang kegalan aman,slamat,dan makmur tak cukup sbulan.apa lagi mahu menceritakan kegerian mimpi yg jd realiti kpd BN.segalanya serba tak kena,tanyalah kpd mana2 org BN sama ada kalah atau menang atau sesiapa saja yg memangkah dacing tempohari.pastinya kengerian ini brpanjangan dlm tempoh panjang yg tidak diketahui bilakah redanya.
hatta kpd rashid SPR sekalipun.

cuma aku lebih suka saf pimpinan BA lbh terarah kpd janji menifesto pilihanraya.mewujudkan masyarakat harmoni,selamat.ekonomi yg seimbang dan negeri yg diyakini utk ditabdirkan oleh mereka yg mahu bkorban utk rakyat.
kemudiannya harapan semua rakyat malaysia ini diterajui oleh mereka yg sayangkan malaysia.

tari umno sudah pincang.sudahlah lantainya tak rata,penarinya juga tempang.ketempangan ini sukar utk sembuh dlm waktu yg singkat. salah satu punca dari ribuan kekalutan mengapa tempang ini berlarutan adalah medianya yg mengampu sepanjang zaman.

ingatlah selagi mana media tidak berani berkata benar selagi itulah BN kian jauh dihati rakyat.

ayuh...BA sudah punya kekuatan.suara BN walau terpampang di akhbar,TV,radio.tapi rakyat telah menidakkannya melalui PRU12.
insyaalah rakyat akan terus melupakan terus nyanyian mereka. BA tanpa melupakan sejarah terus maju kedepan.kepada semua jentera,sukarelawan,blogers,pemacakbendera,tukang pasang speker,unit amal,pegawai lalu lintas dll yg sedia berkhidmat utk menunjukkan BN pintu keluar jutaan terima kasih diucapkan.keringat anda tdk ternilai dgn wang ringgit...

kpd BA jelebu...bangunlah,bersiaplah dari sekarang...siapa tahu anak PAS ke 2 akan muncul di sini..TAKBIR!!!!

ummu amjad said...

Salam...PRU-12 telah menjadi saksi rakyat Malaysia telah menyambut seruan Pak Lah..."saya pantang dicabar". Ini adalah salah satu cara bagi rakyat mengajar kezaliman dan kesombongan Pak Lah.Pak Lah tidak pernah mahu mendengar rintihan hati rakyat.Pak Lah tidak mahu membuka pintu pejabatnya untuk rakyat yang datang untuk bertemunya.Pak Lah menipu rakyat dengan kalimah "insya Allah" yang keluar dari mulutnya. Hari ini rakyat telah membuktikan betapa mereka tidak perlukan lagi seorang pemimpin yang malas dan kaki tidur.

Anonymous said...

Saya anak kelahiran Ulu Klawang bermestautin di Selangor ingin mengucapkan kesyukuran yang tidak terhingga dengan kemenangan BA dan memerintah dilima negeri dalam PRU12 dan " lahirnya" anak sulung di DUN NS.


Insya'Allah, tidak mustahil kita akan menang diJelebu dalam masa terdekat jika kita terus istiqomah dan sabar dalam perjuangan menegakan yang haq....TAKBIR!!!

Anonymous said...

terpilihnya Dato' Yunus Rahmat sebagai DUN Klawang dan EXCO kerajaan NS sepatutnya lebih memberi motivasi kepada kita semua untuk bekerja lebih kuat untuk menjadikan Jelebu kawasan Barisan Rakyat dalam PRU 13 akan datang...

dan seharusnya semua perantau anak-anak Jelebu yang menyokong Barisan Rakyat mula bekerja dari sekarang untuk memberi penerangan kepada orang-orang kg yang rata-ratanya masih 'tidur' kerana Jelebu sebenarnya ada potensi untuk jadi kawasan Barisan Rakyat melihat kepada sokongan padu kaum Cina dan India kepada BR dalam PRU 12 baru-baru ini.

diharapkan cadangan ini dipertimbangkan sebaiknya oleh anak-anak Jelebu di perantauan.

p/s : kalau boleh tubuhkan NGO Anak-anak Jelebu di Perantauan spt PERAKAN yang memberi sumbangan besar mempertahankan kerajaan PPAS/BR Kelantan dalam PRU 12 baru-baru ini.

leen hamdan said...

sokong dengan mata hati,sokong dengan akal,sokong dengan mata kasar,sokong dengan kudrat,insyaallah,kemenangan akn menanti di hujung perjuangan saudara.Takbirr!!!!

Anonymous said...

org rais (dacing beso)terus senyum,
org yunus mulai senyum.ape pula ceritanya org razak mansor (dacing kocik)?politik begitulah pasang surutnya.cuma org jelebu lambat pick up,sbb itu rais pernah berdarah hidung disiku mejar (b) ibrahim sareh sewaktu menukar baju cap dacing kpd cap s46. walaubagaimanapun ameno susah menerima politik pasang surut ini.perhatikan terengganu,sampai skarang masih tak de MB.padahal bkn ada PAS,PKR,DAP yg kacau.maknanye selagi ada ameno selagi itulah adanya huru hara.malu pada cina india,melayu yg belagak nk pertahankan melayu sampai skang bgaduh.aku rasa jelebu pun ada tkena tmpias tu. biasalah amenokannn...
kpd org jelebu,kalau sygkan islam sygkan melayu,mahukan agihan kekayaan dibagi sama rata.jika yg duduk KL dapat,yg duduk kg esok,kg bemban juga merasa,maka belajarlah dari sekarang menolak ameno plahan2.nikmat kesenangan,keadilan itu akan dirasai spt saudara kita di 5 negeri yg diterajui barisan rakyat.org cina india mula sedar BN bukan tuhan no 2 mereka.org mlayu juga patut begitu.tanpa ameno BN udara jelebu pasti bertambah segar...jgn biarkan katak hijau hulu jelebu/bukit tangga pupus dimamah rakus kuasa tamak ameno.
bangkit wahai anak jelebu diperantauan.kejutkan mak bapak kita,sedara mara kita.bagitau mereka hidup dikota besar semakin perit dibwh jajahan ameno BN.maka sbb itu anak2 kota memilih utk menidakkan kuasa BN dikota2 besar sluruh malaysia.mari bisikkan pada mereka bahawa bayu segar klantan,penang,kedah,perak,slangor bakal menyapa n9 pula...
TAKBIR