Tuesday, March 25, 2008

KOMEN RAIS TAK MASAK

Tiba-tiba aje hari ni heboh pulak pasal komen Rais Yatim tentang perlantikan Datuk Ahmad Said MB Terengganu.Rais dikatakan berkata Ahmad Said akan jatuh macam "nangka masak".Aku rasa komen ni tak kena pada tempatnya lagi pun istilah yang digunakan jatuh macam nangka masak tu tak pernah digunakan orang kecuali oleh Rais Yatim aje. Biasanya orang akan menggunakan istilah jatuh seperti "nangka busuk". Oleh itu aku merasakan komen Rais Yatim ini tak masak juga lah.

Mungkin komen ini hanya melepaskan batuk di tangga kerana tidak mahu orang mempertikaikan di mana kah pendirian Rais Yatim setelah berlaku kekecohan perlantikan MB Terengganu ini? Adakah Rais Yatim bersatu hati dengan pendirian Pak Lah, Deris Jusoh dan UMNO? Atau adakah Rais Yatim bersetuju dengan pendapat sahabat lama nya dalam Semangat 46 iaitu Tengku Razaleigh yang menyokong perlantikan Datuk Ahmad Said sebagai MB Terengganu? Jadi sebelum Pak Lah atau orang2 UMNO bertanya adalah lebih baik Rais mengeluarkan kenyataan nya dahulu, walaupun komennya seperti telur separuh masak.

Sejarah telah membuktikan bahawa Rais Yatim adalah seorang pejuang lama UMNO yang sanggup menubuhkan UMNO lama (Semangat 46) untuk menentang UMNO Baru yang ditubuhkan oleh Dr Mahathir. Hampir semua jambatan perhubungan beliau (Rais) dengan UMNO telah dibakar oleh beliau sendiri ketika beliau bersama-sama dengan Ku Li dalam Semangat 46. Walaupun begitu jambatan kayu telah diganti dengan jambatan besi AKHIR NYA beliau dan Ku Li sekarang ini berada dalam UMNO Baru semula dan bertanding pula masing2 atas tiket BN.

Namun tidak mustahil sejarah akan berulang. Ku Li telah menyatakan pendirian beliau akan menentang Pak Lah sebagai Presiden UMNO pada pemilihan UMNO akan datang ini jika mendapat 30% sokongan dari seluruh bahagian2 UMNO di Malaysia. Dalam keadaan UMNO di hujung tanduk sekarang tidak mustahil Ku Li akan mendapat lebih dari separuh mandat sokongan bahagian2 UMNO untuk beliau bertanding jawatan Presiden UMNO. Bagaimana pula dengan Rais Yatim? Adakah beliau akan bersama dengan Ku Li atau bersama dengan Pak Lah? Mungkin juga Rais akan ikut Ku Li dan bertanding pula jawatan No 2 dalam UMNO iaitu Timbalan Presiden!!! Jadi mungkin bersatu semula lah gandingan Ku Li-Rais untuk pemilihan UMNO yang akan datang ini. Jika benar ini terjadi maka komen Rais tentang MB Terengganu ini hanya lah komen yang melepaskan batuk di tangga atau komen telur separuh masak untuk mengelakkan segala spekulasi atas diri beliau dan sokongan beliau, kerana tidak ada Nangka Masak yang akan jatuh hanya Nangka Busuk aje yang jatuh.

1 comment:

Anonymous said...

satu masa nanti Rais akan EXPIRED jugak mcm Pok Yeh...

amin...