Saturday, March 29, 2008

YB TAUFEK ADUN PAS DI PAROI

SEREMBAN, 27 Mac (Hrkh) - Wakil tunggal PAS di Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani telah mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paroi pada jam 10.00 pagi tadi. Upacara angkat sumpah diadakan di Dewan Undangan Negeri di Seremban bersama 36 lagi Adun lain. Mohd Taufek mencipta sejarah apabila menang pada pilihan raya umum 8 Mac lalu bagi kerusi DUN Paroi dengan menewaskan Dato' Zaharuddin Mohd Sharif (BN) dengan mendapat 1,107 majoriti.

Pada pilihan raya umum 2004, Dun Paroi diwakili oleh Ketua Puteri Umno Negeri Sembilan, Bibi Sharliza Mohd Khalid yang digugurkan pada pilihan raya 8 Mac lalu. Mohd Taufek yang memiliki Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Biokimia dari UKM adalah bekas Jurutera Kanan di Samsung Malaysia Sdn Bhd. Mohd Taufek juga adalah Ketua Pemuda PAS Negeri Sembilan selain pernah menyandang Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Pusat. Beliau turut bergiat aktif dalam aktiviti kemasyarakatan dan NGO. Beliau berhasrat membuka Pusat Khidmat Rakyat selain menginfakkan 50 peratus dari gaji yang bakal diterimanya selaku Wakil Rakyat Paroi ke dalam Tabung Rakyat Paroi. Pusat Khidmat antara lain mungkin akan ditempatkan di Dataran Senawang untuk memudahkan masyarakat bertemu dengannya, kata Mohd Taufek yang mempunyai empat orang anak dan menetap dalam DUN Paroi hampir 15 tahun lamanya.

"Saya tahu agak sukar menjadi pembangkang ini dengan bantuan sudah pasti tiada dari kerajaan BN, namun saya yakin dengan kerjasama parti, rakan-rakan, petugas PAS, nasib rakyat Paroi akan diutamakan, justeru itu saya akan infakkan 50% daripada pendapatan saya sebagai ADUN untuk tabung yang ditubuhkan," katanya ikhlas. Suami kepada Mahani Musa (seorang guru) ini akan menjadikan kepercayaan rakyat Paroi asas kepada ketekunan untuk membela nasib rakyat Paroi antaranya isu pekerja, isu kebajikan, isu keselamatan dan perumahan di sini.

Beliau juga telah bertemu dengan wakil-wakil Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk membincangkan sebarang bentuk persefahaman dalam DUN kerana PKR mempunyai 2 orang wakil di DUN bersama 11 lagi dari DAP. "Saya juga sedang berusaha untuk bertemu dengan DAP Negeri Sembilan bagi membincangkan hal yang sama. "Saya bertekad akan membawa isu-isu Islam di dalam DUN, kerana sebelum ini DUN Negeri Sembilan sepi dari isu ini," ujarnya. Justeru itu beliau menyeru kepada Anak-Anak Jati Rembau di Negeri Sembilan atau di perantauan agar dapat memberikan sokongan untuk mempastikan kejayaan parti-parti Barisan Rakyat di Negeri Sembilan dalam usaha untuk membela nasib rakyat khususnya di DUN Paroi dan di Negeri Sembilan amnya.

No comments: