Tuesday, January 29, 2008

UMNO PUN NAK UNDI PAS

Hari ini aku minum pagi di Seremban Jaya sebelum pergi ke Melaka.Tiba-tiba ternampak lah aku kawan lama aku Along Aje, aku pun ajak dia minum sama-sama aku.Dulu along ni kutuk aku bila dapat tahu aku masuk PAS."Apo kau dapek masuk PAS tu Ngah, ngabih an boreh yo.Elok kau dalam UMNO poi masuk PAS kan nyusah an badan" kata Along dan macam-macam lah lagi yang beliau cakap. Aku diam je masa tu dan tak nak menjawab sebab masa tu lebih kurang tahun 98 dan aku pun masih baru dalam PAS ni dan tak tahu apa-apa lagi erti perjuangan PAS. Usrah PAS pun aku belum pernah ikut lagi masa tu.

Masa minum tadi sajalah aku jolok Along ni nak tengok macam mana pegangan dia pada UMNO, selepas setelah begitu lama tak berjumpa. Aku cuma kata pada dia “Hari ni Pak Lah kata Malaysia tempat ke-6 terbaik dalam senarai dunia bawah Amerika dan lain2”. Terperanjat gak aku bila dia jawab dengan spontan "Puiii...(konon macam meludah), aku Ngah apo Pak Lah cakap mampuih den tak cayo doh". "Apo pulak Long, ekau kan orang kuat UMNO, kok ekau dah cakap macam ni abih la UMNO", kata aku menyakat lagi. "Bukan apo Ngah kau tengok hargo minyak naik, ni nak naik lai tahun ni lopeh pilihanrayo ni. Zaman Mahathir dulu kok naik pun cumo 2/3 sen sekali naik, ni sekarang zaman Pak Lah ni sekali naik 30/40 sen, mano boleh tahan" ujar beliau. "Baru2 ni dengan gulo tak ado lah, minyak masak tak ado lah dan macam2 lah lai yang tak ado” kata Along."Yuran sekolah kato percumo, peluto (penipu dalam bahasa N9 kampung) botul, rabak yo den lai dalam RM600, maso bukak sekolah baru2 ni. Yo anak den dah berapo orang pulak yang dah bersekolah" tambah Along.

Marah betul Along ni kata aku dalam hati. Aku saja tanya lagi nak hangatkan lagi perbualan kami "Hargo gotah kan dah naik Long. Setakat RM600 apo ado hal Long.." kata aku. "Yo lah hargo gotah naik tapi habih di kojo dek Mat Pet pulak. Malam-malam sekarang ni tak boleh tidur pulak. Mat Pet malam-malam dalam hujan poi mencuri lantun (getah buku). Kok di biar..an jawab eh tak ngaso lah kito Ngah..."

Tiba-tiba si Along ni tanya aku. "Ekau, amacam Ngah PAS ko tak lai...Ko dah masuk UMNO balik". "Eh..eh tak lah PAS" jawab aku. "Mano buleh masuk UMNO balik Long. Abah den pun bertanding dulu tahun 2004 kek DUN Klawang, ekau tak tahu ko Long" kata aku."Tau..saja yo tanyo" kata beliau. "Eden pun kali ni pilihanrayo ni den undi PAS jugak, tapi babak kojo untuk UMNO lah, kok dio orang nak kan den. Tapi nia dulu..(sambil menunjukkan simbol duit dengan tangan), kok tak ado pongoreh eh maleh den do, baik den tidur yo kek rumah tu.." kata Along Aje. Terkejut jugak aku dengar kenyataan Along ni tanpa disuruh2. Sebab aku kenal dia ni dari dulu memang berkarat UMNO.

"Tak buleh doh Ngah..,puak-puak ni skali ni kono yo diajar berbudi bahaso. Dia orang kek atas tu bersonang lenang. Kito kek bawah ni sangkak mangkak dek bokojo. Tapi apo kito dapek Ngah.." kata Along lagi. "Botul la tu long" kata aku sambil mengia cakap Along. "Ok lah Long, den kono poi Melako ni ado kojo lah, kang tak solosai kojo den, leko dek burak yo kang" kata aku minta diri. Lepas bayar semua, aku minta diri dan keluar dari situ. Dalam hati, aku rasa puas sebab ada jugak kawan lama aku yang sudah sedar akan kepincangan UMNO/BN dan sanggup mengundi pembangkang walaupun akan bermain sandiwara dengan bekerja untuk UMNO masa pilihanraya ini. Aku percaya cakap Along Aje ni sebab selama yang aku kenal dia, dia buat apa yang dia cakap......

8 comments:

jameq said...

Tahniah pakteh!! cito bokosan... owang ameno harap cubo2 la berubah ko PAS lak... torai sekali tengok camno!!

TAKBIR!! ALLAHUAKBAR!!!

taufiq said...

Tahniah...angah, den cadangkan kau cetak dalam bentuk risalah dan tambah gambar kartun..kemudian kito edar kek seluruh DUN-DUN yang PAS bertanding..insya Allah ado kosan.

Lebai Janggut said...

duit,duit,duit... itulah yang orang BN nampak.. takdo duit, tak bekojo lah mereka.. Harapnya ahli dan penyokong PAS, kekal istiqamah.. tak mengharapkan balasan maupun penghargaan.

Bukannya bermaksud kita tak menghargai pengorbanan ahli.. tapi.. iyolah.. tak semuonya yang kita nampak atau semat kita nak ucapkan terima kasih..

Dari saya, secara ikhlas sebagai rakyat Malaysia.. saya ucapkan terima kasih kepada semua pemimpin, petugas dan penyokong PAS yang setia memartabatkan Islam di negara ini.

JazakAllahu khairan katsira...

Anonymous said...

moga2 kerusi BN ameno - jolobu bocor akan juo setelah pru 12 nanti.klu rais jatuh agak2nyo caamno ehhh???

Lebai Janggut said...

Parlimen dah bubar... Jom kita kempen..

Minta angah bangkitkan isu Muzium Adat yang diubahsuai dari bangunan milik UMNO dengan kos hampir 2 juta. Pulak tu, katanya sewa 5 ribu sebulan dengan UMNO. Bukannya bangunan kerajaan.

Anonymous said...

ameno + cia soiw lek + linggam = BN
hindari mereka jika sayangkan maruah bangsa...

TOLAK BN!!!

Anonymous said...

ngah...ko buat satu program sembang potang ko,mengopi kat cenor ko.jemputlah sham rais(malaysia_today) budak chenor tu...
kongsi idea camna nak tebuk kerusi emeno jelebu.memang dia agak sosialis tapi buah fikiran dia jauh ke depan...kritis.aku rasa stakat aji zainudin tu celah gigi je...

babazahra' said...

http://jordan2jelebu.blogspot.com

teruskan usaha bang, kalau saya balik mengundi nanti, satu undi rosak konpom dalam tong lutsinar kat sekolah kampai.