Thursday, November 22, 2007

Siapa Lebih Anjing Dari Anjing?

Sekonyong-konyongnya berita perdana TV3 malam ini menyiarkan kejadian polis memanggil wartawan media sebagai 'ANJING' di Baling, Kedah. Terperanjat juga aku dengan berita tersebut. Tetapi sebagai anggota parti pembangkang aku tidak merasa hairan malah ketawa sendiri dengan perbuatan polis dan wartawan tersebut.
Apa tidaknya pada hari 10 November 2007 semasa perhimpunan aman rakyat anjuran "bersih" yang lalu bagi aku kedua-duanya sama sahaja. Baik polis mahu pun wartawan kedua-duanya sama sahaja menjadi anjing kerajaan BN. Polis menurut apa yang kerajaan suruh buat tanpa mengira dari segi undang-undang hak rakyat untuk berhimpun dengan aman. Polis menembak rakyat yang sedang duduk2 dengan aman di jalan masjid jamek dengan gas pemedih mata dan air racun untuk menyuraikan mereka. Padahal rakyat yang berhimpun itu langsung tidak membuat sebarang provokasi malah ada sedang rehat sambil menghisap rokok, ada yang sedang membaca suratkhabar, ada yang sedang bersembang-sembang sambil menunggu arahan dari pemimpin untuk memulakan perarakan aman ke Istana Negara bagi menghantar memorandum.
Apakah salah rakyat yang berhimpun dengan aman itu sehingga ditembak dengan gas pemedih mata dan dipancut dengan water canon yang menembak air racun. Ada pula hamba rakyat yang dikejar, dipijak dan dipukul oleh polis dalam usaha mereka untuk mematuhi arahan kerajaan yang zalim.
Wartawan media arus perdana pula pada hari tersebut tidak kurang ramainya yang hadir. Kononnya hendak membuat liputan tentang himpunan aman "bersih" tersebut. Tetapi apa berita yang keluar. Satu berita atau satu gambar pun tidak ada yang keluar baik dalam suratkhabar utama mahupun televisyen. Jadi apa gunanya mereka hadir pada perhimpunan tersebut. Berita yang keluar adalah berita palsu dan bohong dengan menyatakan hanya 4000 orang yang hadir untuk berhimpun. Keluar lagi berita menyatakan perhimpunan "bersih" telah gagal. Ada juga berita yang menyatakan peserta himpunan "bersih" telah bertindak ganas dan mengganggu gugat ketenteraman awam. Bukan kah berita-berita ini semuanya palsu dan bohong! Semuanya kerana gara-gara wartawan dan media telah hilang kredibiliti mereka kerana mahu mengikut arahan dan mengampu kerajaan BN yang zalim.
Tiba-tiba hari ini tup tap keluar berita di Kedah polis memanggil wartawan sebagai anjing. Padahal Baling Kedah itu jauh dari Kuala Lumpur tempat berlakunya himpunan aman "bersih" pada 10 November baru-baru ini. Persoalannya siapakah yang lebih anjing dalam tingkah laku dan lapuran mereka? Polis atau wartawan media? Tepuk dada tanya la diri sendiri....

No comments: