Sunday, November 11, 2007

Dari Jelebu ke Istana Negara

Tarikh 10 November 2007 seperti jangkaan ramai program "bersih" tetap berjalan seperti yang telah dirancangkan walaupun dah berhari-hari media pro kerajaan dan juga pimpinan Negara dari UMNO dan BN menyalak-nyalak mengatakan bahawa perhimpunan itu haram, tak ada permit, kerajaan dan pihak berkuasa akan ambil tindakan pada para peserta yang hadir dan berkumpul lah, dan bermacam-macam lagi jenis salakan.Tapi salakan anjing-anjing ini tidak diendahkan oleh manusia2 yang berhati dan berjiwa besar yang sayangkan Negara Malaysia ini yang ingin melihat satu keadilan terlaksana dalam negara ini.Salakan anjing ini tidak dapat meruntuhkan hati dan jiwa ratusan ribu makhluk yang berkumpul pada tarikh keramat 10 November itu.Tahniah dan Syabas aku ucapkan pada seluruh jiwa dan makhluk yang hadir pada hari tersebut.
10 November aku pun turut serta walaupun aku turun kl agak lambat sikit sebab terpaksa menyiapkan dan membersihkan tempat usrah MTD untuk kegunaan malam tersebut.Grup aku dianggotai oleh Wak Kateran(Pemangku YDP Jelebu) & Arifin (orang muda anak aktivis kuat PAS Jelebu). Kami bergerak tepat jam 12 tengahari dari Larong dan sampai KL hampir nak pukul 2.00 petang. Di Kuala Klawang dah ada sekatan polis yang dibuat. SB yang jaga kat sekatan tu pandang aku dan terus suruh aku jalan. Di KL sebaik lepas plaza tol Sg. Besi kami terpaksa melalui satu lagi sekatan polis. Alhamdulillah kami tidak di tahan.
Kami naik LRT dari Bukit Jalil dan turun di Plaza Rakyat. Dari situ kami berjalan kaki dalam hujan renyai-renyai ke Pasar Seni (Central Market) untuk berkumpul dengan kumpulan2 yang lain. Sepanjang perjalanan ke CM kami melalui beratus-ratus polis yang berpakaian seragam,FRU dan SB-SB berkumpul. Kami terus menyusuri jalan dengan perlahan melalui celah-celah kumpulan polis tersebut. Sampai aje di CM kumpulan orang ramai yang berada di sana baru hendak memulakan perarakan ke Istana Negara. Kami ingat sedikit sahaja rupanya berpuluh ribu orang yang keluar dari perut bangunan CM tersebut. Kami terus "join" kumpulan besar tersebut dan berjalan kaki dalam hujan renyai itu untuk ke Istana Negara.
Sambil berjalan tu aku melalui Bus-Stand Klang.Dah berpuluh tahun aku tak sampai bus-stand klang tu walaupun satu ketika dulu dalam tahun 80 an tempat aku melepak dengan member2 semasa masih belajar di ITM Shah Alam. Macam ternampak2 lak muka Are mamak dan Botak tengah menunggu bas nak balik ke ITM lepas pulang dari kampung.
Sampai je di Kg Attap kami bertembung dengan perarakan bersih yang berkumpul di Masjid Negara. Maka terjadi lah satu Tsunami lautan manusia yang berarak menuju ke Istana Negara. Perarakan manusia ini mendapat sokongan dari pengguna jalanraya yang membunyikan hon beratalu-talu juga diiringi oleh helikopter TV3 yang mengambil gambar perarakan tersebut. Hingar bingar sungguh ditambah lagi dengan bunyi siren polis dan FRU.
Sampai je di Istana Negara telah terdapat puluhan ribu manusia yang sudah terlebih dahulu sampai dari kami. 4 water canon dan barisan polis FRU telah siap sedia menunggu kami di depan pintu Istana Negara. Tapi nampak nya hati peserta perhimpunan aman bersih sungguh cekal dan bersatu. Kami berkumpul disitu (depan Istana Negara) sehinggalah mendapat pemgumuman dari pemimpin "bersih" menyatakan memorandum "bersih" telah diserahkan pada Yang Dipertuan Agong oleh Tuan Guru Hj Hadi dan Anwar Ibrahim. Selepas itu pimpinan "bersih" meminta kami bersurai dan pulang kedestinasi masing-masing dengan aman. Aku nampak seluruh jiwa dan makhluk yang berada di depan Istana Negara itu akur dan bersurai serta pulang dengan aman. Kumpulan polis dan FRU di depan Istana itu nampak seperti terpingga-pinga bila melihat seluruh manusia yang ada itu berpusing dan bersurai dengan aman di depan mereka dengan muka tenang seperti tiada kegawatan yang berlaku. Sungguh aman perhimpunan pada hari tersebut dan "BERSIH" telah berjaya mengadakan satu perhimpunan aman rakyat yang terbesar di negara ini. Tahniah dan Syabas kepada "bersih" dan juga kepada seluruh kepimpinan NGO dan parti-parti pembangkang yang hadir pada hari tersebut. Kita berharap SPR dan kerajaan akan akur dengan tuntutan "bersih" untuk membersihkan perjalanan pilihanraya di Malaysia ini.

2 comments:

Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
world of warcraft power leveling
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold
buy cheap World Of Warcraft gold w3m6c7zp

Anonymous said...

In fact wow gold, the results wow gold are quite a buy wow gold surprise; according buy wow gold to a study cheap wow goldby the University cheap wow gold of Delaware, wow power leveling most wow power leveling hardcore players power levelingare actually power levelingfemale. This wow goldnew high was reachedbuy wow gold following the cheap wow goldof the Lich KingTM.