Thursday, November 8, 2007

Himpunan

Himpunan bersih pada 10 November 2007 ini adalah tarikh keramat yang akan menentukan masa depan dan hala tuju perjalanan pilihanraya di Malaysia. Berjaya kah Gabungan Parti-parti pembangkang beserta NGO-NGO yang bersatu di bawah "bersih" menyampaikan memorandum keramat tersebut kepada Yang Dipertuan Agong Malaysia Sultan Mizan sama-sama lah seluruh rakyat Malaysia saksikan.
Apakah tindakan dan halangan yang akan di adakan oleh parti pemerintah yang korup ini untuk menggagalkan himpunan dan niat murni rakyat untuk berhimpun dan menyerahkan memorandum kepada Raja yang disayangi oleh seluruh rakyat jelata. Sama-samalah kita saksi dan lihat. Semenjak 2/3 hari ini Dato' Johari Baharum Timbalan Menteri Dalam Negeri sibuk menjajakan di dalam berita arus perdana menyatakan perhimpunan 10 November tidak mendapat permit dan sesiapa yang menghadiri akan diambil tindakan oleh pihak berkuasa (polis). Nampaknya pihak polis akan digunakan sekali lagi oleh kerajaan yang korup ini untuk menghalang himpunan aman oleh rakyat.
Persoalannya apakah perhimpunan dan demonstrasi aman adalah sesuatu yang amat salah dan haram untuk diadakan? Kenapakah kerajaan Malaysia yang diterajui oleh BN begitu takut dengan demonstrasi aman atau perhimpunan aman rakyat. Sekiranya benar seperti yang dinyatakan oleh Pak Lah bahawa kerajaan BN pimpinan beliau mendapat sokongan dari seluruh rakyat Malaysia sehingga mendapat kemenangan yang begitu besar dalam PRU tahun 2004, jadi kenapa perlu takut dengan hanya beberapa peratus rakyat yang berhimpun. Tidak sampai 1% pun dari seluruh rakyat Malaysia yang akan berhimpun pada 10 November ini.
Kita rakyat Malaysia biasa menyaksikan di dalam berita arus perdana bagaimana rakyat diluar negara dan rakyat di negara maju pun berhimpun untuk menyatakan bantahan mereka secara aman kepada pemerintah. Tidak pernah pula ia menjadi satu kesalahan kepada pemerintah di negara-negara tersebut asalkan tidak berlaku kacau bilau dan sebagainya. Kita biasa menyaksikan bagaimana rakyat dan pelajar di negara jiran Indonesia berdemonstrasi aman menyatakan bantahan mereka kepada pemerintah Indonesia, tidak pula ia menjadi satu kesalahan, tetapi di Malaysia yang dikatakan demokrasi ini perhimpunan aman rakyat adalah satu kesalahan besar dan akan dihalang pula secara besar-besaran oleh pihak pemerintah dengan menggunakan polis dan sebagainya. Bukankah ini satu demokrasi yang pelik dan tidak bermaruah?
Maka kalau benar Malaysia ini satu negara demokrasi maka pemerintah perlu membenarkan himpunan aman rakyat ini berjalan seperti biasa dan seperti yang dirancang oleh "bersih" untuk membuktikan bahawa Malaysia adalah Negara Demokrasi. Jika tidak pemerintah BN telah mencalit arang di muka sendiri dengan mengaku Malaysia sebagai negara demokrasi. Atau pun kalau tidak pemerintah Malaysia istiharkan sahajalah bahawa demokrasi telah berkubur di tanah merdeka ini. Maka dengan itu pemerintah boleh lah membuat apa sahaja dan menjalankan hukuman kuku besi kepada rakyat untuk memudahkan mereka menjalankan pemerintahan. Apakah ini yang Pak Lah, Najib dan Johari Baharum hendak lakukan? Tepuk dada tanya selera atau nafsu anda sendiri. Apakah ini yang kamu hendak lakukan? Kalau ini berlaku dan sekiranya berlaku jua maka tiada erti nya lah kemerdekaan bagi Negara Malaysia yang tercinta ini.
"MERDEKA" satu perkataan keramat yang dilaung-laungkan oleh seluruh rakyat Malaysia. Tapi apa gunanya jika ia hanya satu perkataan sahaja tanpa roh, semangat, akal fikiran, jiwa dan hati dan perasaan yang sebenarnya merdeka. Jika 10 November 2007 ini himpunan aman rakyat anjuran "bersih" di halang dan di gangu oleh polis atas arahan pemerintah maka tiada ertinya lah lagi kemerdekaan 50 tahun Negara Malaysia ini. Apa guna merdeka jika kita tak punya suara untuk bersuara. Apa guna merdeka jika seluruh rakyat telah menjadi bisu dan takut untuk bersuara, takut untuk menyatakan perasaan mereka, takut untuk berhimpun dan takut segala-galanya. Apa gunanya merdeka jika segalanya di kongkong oleh pemerintah yang korup, zalim dan kejam. Tiada ertinya lagi....mer...de...ka....
Maka jika sebenarnya lah kita ni anak merdeka maka kita turunlah beramai-ramai pada 10 November 2007 ini tanpa mengira apa pun fahaman politik, agama mahupun bangsa kita. Kita anak Malaysia yang merdeka sudah semestinya dan seharusnya boleh berhimpun secara aman untuk menyatakan kebenaran atau kepalsuan yang berlaku di dalam negara ini. Sambut lah seruan "bersih" dan pemimpin kita dan nyatakan hak kita secara aman, berhemah dan bersiplin.