Tuesday, December 18, 2007

PENGURUSAN TOL PLUS TIADA BUDI BAHASA

Sepatutnya pagi ini (17/12) aku pergi ke Kedah untuk urusan perniagaan. Pagi-pagi lagi aku dah keluar rumah dengan ditemani oleh anak aku dengan tujuan hanya satu untuk ke Pendang di Kedah. Tapi sebelum pergi aku kena singgah di pejabat aku di Bandar Pinggiran Subang dahulu untuk mengambil barang-barang yang perlu dibawa ke sana.
Tepat jam 8.15 pagi aku tiba di tol Shah Alam. Selepas membayar duit tol sebanyak RM 10.50 (perjalanan dari Senawang ke Shah Alam) aku membelokkan kereta ke pejabat tol Shah Alam tersebut kerana perut aku tiba-tiba sakit. Terpaksa lah aku menyelesaikan urusan perut aku ni.
Setelah selesai dan bila nak menyarungkan semula seluar aku, tiba-tiba aku dapati dompet aku yang di dalam poket belakang seluar aku telah tiada. Dalam tandas itu seluar aku disangkut kan dibahagian belakang kerana dibahagian depan(pintu) tiada penyangkut.
Aku panik dan bertanya pada anak aku samada dia orang ada nampak dompet aku. Jawapannya tiada.Maka kami anak beranak mencari lah dulu dalam kawasan tersebut, manalah tahu kot-kot terjatuh pulak. Tapi tidak berhasil. Ada 2/3 orang pemandu yang berhenti ditandas tersebut turut sama mencari tapi tidak juga berjumpa. Akhirnya aku ambil keputusan dompet aku sudah kena kebas, bila anak aku beritahu ada satu mat motor kelam kabut keluar dari tandas itu, stat motor dan dengan lajunye terus cabut. Dia tak tahan budak itu kerana pada mulanya anak aku tidak mengesyaki apa-apa.
TETAPI yang paling mengecewakan aku adalah tindakan pengurusan pihak PLUS Plaza Tol Shah Alam yang langsung tidak memberikan apa-apa respon tentang perkara tersebut. Aku bukannya nak suruh dia orang ganti duit aku ataupun ganti dompet aku yang hilang. Aku cuma nak buat lapuran pada mereka sahaja sebab kejadian itu berlaku ditempat mereka. Mungkin lepas ini mereka boleh mengambil tindakan dengan memasang jaring di atas bilik tandas tersebut atau sebagainya. Bila aku nak masuk pejabat TOL itu aku tekan la butang peti suara kat pintu tersebut. Terdengar suara perempuan bertanyakan "Ya, Encik Nak Apa?". Aku pun beritahulah nak buat lapuran tentang kecurian dompet aku di tandas tol tersebut. Apa jawapan beliau "OH ENCIK TAK PAYAH ENCIK, ENCIK PERGI TERUS BUAT LAPURAN DI BALAI POLIS SAHAJA. TAK PERLU LAPOR DENGAN KAMI"
Pedih dan rasa menyesal aku kerana bersusah payah nak beritahu mereka, tapi mereka semua tak nak ambil tahu dan tak nak layan aku. Habis aku ini baru sahaja membayar RM10.50 kerana melalui jalan tersebut. Bukan kah aku ini pelanggan mereka. Dan sekarang ini aku satu sen duit pun tak ada sebab habis semua sudah kena curi.Tapi mereka langsung tak nak endahkan apa yang aku nak beritahu atau apa yang berlaku kepada aku. Aku bukan nak minta dia orang ganti duit aku, aku cuma nak beritahu mereka aje tentang kejadian tersebut. Bukankah aku ini seorang pengguna dan pelanggan mereka. Dalam hati aku berkata SOMBONG BETUL orang2 yang bekerja kat tol ni. Tahun depan kadar tol kat Malaysia ni akan naik lagi. Rakyat Malaysia terpaksa membayar kadar tol perjalanan yang tinggi disebabkan oleh perjanjian konsesi yang bodoh dan bahalul antara Kerajaan Malaysia dan Syarikat Pengendali Jalan TOL. Selepas itu rakyat terpaksa menerima layan yang buruk, sombong dan tiada perasaan belas kasihan dari pekerja-pekerja Plaza Tol tersebut. Inikah bentuk perkhidmatan yang rakyat mesti terima untuk bayaran paksaan yang dikenakan kepada rakyat kerana melalui jalan tol tersebut. Sampai bila Rakyat Malaysia ini harus ditindas dan dizalimi begini? Terdapat golongan rakyat yang sedar tentang perkara ini TETAPI ramai lagi rakyat masih tak sedar diri dan bersikap sombong bodoh seperti pegawai tol tadi. Apakah harga yang perlu dibayar oleh rakyat untuk membuat perubahan? Apakah rakyat khususnya MELAYU nak mengikut kata bidalan orang tua-tua "DAH TERHANTUK, BARU NAK TERNGADAH". BERUBAH lah rakyat semua. Undi lah BARISAN ALTERNATIF pada pilihanraya yang akan datang ini. Kita hapuskan sahaja bayaran tol di Malaysia ini atau hapuskan perjanjian konsesi yang mengarut dan membebankan rakyat. Contohnya terhapusnya bayaran tol di jambatan yang menghubungkan Kuala Trengganu dan Seberang Takir semasa Kerajaan PAS memerintah Terengganu. Bukankah itu satu kebaikan dan keuntungan untuk rakyat.

"HIDUP PAS, HIDUP RAKYAT"
"PAS UNTUK SEMUA"